Skip navigation
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/41674

Comparte esta pagina

Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorOLIVEIRA, Ramon de-
dc.contributor.authorSILVA, Sérgio João da-
dc.date.accessioned2021-11-17T17:47:07Z-
dc.date.available2021-11-17T17:47:07Z-
dc.date.issued2021-02-26-
dc.identifier.citationSILVA, Sergio João da. Os desdobramentos das políticas educacionais “modernizantes” sobre o trabalho docente na rede estadual de Pernambuco. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/41674-
dc.description.abstractA presente dissertação de abordagem qualitativa que se insere na Linha de Pesquisa Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco teve como objetivo geral analisar os desdobramentos das políticas educacionais modernizantes do Estado de Pernambuco sobre o trabalho docente nas Escolas em Tempo Parcial e em Tempo Integral. As duas escolas que compõem nosso campo de pesquisa estão localizadas na cidade de Glória do Goitá e fazem parte da rede estadual de educação de Pernambuco, porém, uma encontra-se inserida em uma política que emerge em 2008 a partir da implementação de políticas ditas modernizantes, o Programa de Educação Integral, e a outra não. Desta forma, buscando entender como os docentes desenvolvem seu trabalho nessas duas realidades, a luz do materialismo histórico-dialético, utilizamos enquanto instrumentos de pesquisa a revisão bibliográfica, análise documental e entrevistas semiestruturadas com 12 (doze) professores efetivos, 2 (dois) coordenadores pedagógicos e 2 (dois) gestores. Os resultados indicam que temos aqui uma realidade que demonstra uma precariedade e sucateamento da rede pública e o aprofundamento dessa precariedade. A potencialização da precarização nessas duas escolas pode ser notada nas condições do trabalho docente, como a falta de infraestrutura adequada, ausência de material didático, formação continuada incoerente com a realidade dos professores e baixa remuneração desses trabalhadores da educação. A ausência dessas condições causa desdobramentos sobre o trabalho docente, como precarização e intensificação.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Pernambucopt_BR
dc.rightsopenAccesspt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPolítica Educacional - Pernambucopt_BR
dc.subjectCondições do trabalho docentept_BR
dc.subjectEducação Integral - Pernambucopt_BR
dc.subjectUFPE – Pós-graduaçãopt_BR
dc.titleOs desdobramentos das políticas educacionais “modernizantes” sobre o trabalho docente na rede estadual de Pernambucopt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/1857760303402204pt_BR
dc.publisher.initialsUFPEpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.degree.levelmestradopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9016348910585182pt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pos Graduacao em Educacaopt_BR
dc.description.abstractxThe present dissertation with a qualitative approach that is part of the Line of Educational Political Research, Planning and Management of Education of the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco had the general objective of analyzing the unfolding of the modernizing educational policies of the State of Pernambuco on teaching work in part-time and full-time schools. The two schools that make up our research field are located in the city of Glória do Goitá and are part of the state education network of Pernambuco, however, one is inserted in a policy that emerges in 2008 from the implementation of so-called modernizing policies, the Comprehensive Education Program, and the other does not. Thus, seeking to understand how teachers develop their work in these two realities, in the light of historical-dialectical materialism, we use bibliographic review, document analysis and semi-structured interviews with 12 (twelve) effective teachers, 2 (two) coordinators as research instruments. pedagogical and 2 (two) managers. The results indicate that we have here a reality that demonstrates a precariousness and scrapping of the public network and a deepening of this precariousness. The potentialization of precariousness in these two schools can be seen in the conditions of teaching work, such as the lack of adequate infrastructure, the absence of didactic material, continued training inconsistent with the reality of teachers and the low remuneration of these education workers. The absence of these conditions causes consequences on the teaching work, such as precariousness and intensification.pt_BR
dc.description.abstractxThe present dissertation with a qualitative approach that is part of the Line of Educational Political Research, Planning and Management of Education of the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco had the general objective of analyzing the unfolding of the modernizing educational policies of the State of Pernambuco on teaching work in part-time and full-time schools. The two schools that make up our research field are located in the city of Glória do Goitá and are part of the state education network of Pernambuco, however, one is inserted in a policy that emerges in 2008 from the implementation of so-called modernizing policies, the Comprehensive Education Program, and the other does not. Thus, seeking to understand how teachers develop their work in these two realities, in the light of historical-dialectical materialism, we use bibliographic review, document analysis and semi-structured interviews with 12 (twelve) effective teachers, 2 (two) coordinators as research instruments. pedagogical and 2 (two) managers. The results indicate that we have here a reality that demonstrates a precariousness and scrapping of the public network and a deepening of this precariousness. The potentialization of precariousness in these two schools can be seen in the conditions of teaching work, such as the lack of adequate infrastructure, the absence of didactic material, continued training inconsistent with the reality of teachers and the low remuneration of these education workers. The absence of these conditions causes consequences on the teaching work, such as precariousness and intensification.pt_BR
Aparece en las colecciones: Dissertações de Mestrado - Educação

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
DISSERTAÇÃO Sérgio João da Silva.pdf2,4 MBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir


Este ítem está protegido por copyright original



Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons